√ригор≥й √анзбург
’ј– ≤¬—№ »…
ј“јЋќ√ Ўќѕ≈Ќ≤¬—№ »’ ¬»ƒјЌ№
¬ ’арк≥вськ≥й науков≥й б≥бл≥отец≥ ≥м. ¬. √. ороленка вийшов друком
каталог виставки "‘ридерик Ўопен",
що стала другою Ц п≥сл¤ щуберт≥вськоњ Ц в сер≥њ
виставок "™вропейський музичний романтизм" (укладач≥ Ћеонора
–оманова, ќльга ’р≥ст≥¤н, ¬≥ктор≥¤ ƒолбн¤). аталог в≥дображаЇ колекц≥ю книг, нотних видань та
ауд≥озапис≥в шопен≥вськоњ
тематики, що њх накопичила найб≥льша харк≥вська б≥бл≥отека.
ћузика романтичного стилю створена була композиторами трьох покол≥нь.
ƒо першого покол≥нн¤ романтик≥в ми в≥дносимо ¬ебера, –осс≥н≥, Ўуберта, √линку; до другого покол≥нн¤† Ч ћендельсона, Ўопена,
Ўумана, Ћ≥ста, ¬агнера, до третього Ч† Ѕрамса, Ѕород≥на,
Ѕ≥зе, „айковського (перел≥ки неповн≥). ƒосл≥дженн¤ ≥стор≥њ музики романтичноњ
доби та вивченн¤ л≥тератури про музичний романтизм маЇ в≥дбуватис¤ саме в так≥й
посл≥довност≥.
ƒжерельна база шопенознавства складаЇтьс¤ з
видань твор≥в композитора, в≥домостей про його житт¤ та творчу б≥ограф≥ю,
досл≥джень музикознавц≥в, фонограф≥чних запис≥в виконавських ≥нтерпретац≥й.
“обто з величезноњ колькост≥ нот, книг, статей, ауд≥озапис≥в. “реба мати на уваз≥, що л≥тература такого
типу не втрачаЇ ц≥нност≥ з б≥гом часу, нов≥ виданн¤ не заступають м≥сце
попередн≥х, ¤к це в≥дбуваЇтьс¤ в техн≥чних дисципл≥нах, а додаютьс¤ до тих
видань, що вже накопичен≥. “ому кожна книгозб≥рн¤ прагне мати повну колекц≥ю
нотних видань, фонограм та книг про Ўопена,
незважаючи на час виходу њх у св≥т; кожна б≥бл≥отечна установа мусить ретельно
берегти нотну, книжкову та фонограф≥чну шопен≥ану
старих час≥в ≥ своЇчасно поповнювати фонди новинками.
—воЇр≥дн≥сть
Ўопена Ц людини й митц¤ Ц зумовлена була неординарною
комб≥нац≥Їю життевих обставин, що не маЇ аналог≥в у
б≥ограф≥¤х ≥нших композитор≥в. ћаючи подв≥йне польсько-французьке етн≥чне
походженн¤, формальне п≥дданство –ос≥йськоњ ≤мпер≥њ, Ўопен
був вихований у польському культурному середовищ≥, п≥сл¤ чого багато рок≥в
(половину житт¤) перебував у вимушен≥й французьк≥й ем≥грац≥њ. …ого
композиторська, виконавська† та
педагог≥чна д≥¤льн≥сть стала нев≥д'Їмною складовою частиною культурноњ ≥стор≥њ
ѕарижу, впливовим чинником загальноЇвропейського художнього процесу. Ўопен≥вський стиль пор¤д ≥з загальноромантичною
мр≥йлив≥стю, естетизованим стражданн¤м, марним
бажанн¤м ≥деальноњ краси, ¤коњ не може бути в реальност≥, Ц несе в≥дбиток
гн≥тючоњ ностальг≥њ, спалах≥в громад¤нського гн≥ву, т¤жких переживань та
смертельних передчутт≥в, що завдан≥ багатол≥тньою прогресуючою хворобою...
ористувачам
нотних видань сл≥д зважати на те, що далеко не вс≥ твори Ўопена
призначен≥ дл¤ концертного показу. –озр≥знюють три основн≥ типи музикуванн¤: усам≥тнене (коли людина граЇ або сп≥ваЇ
дл¤ себе, без слухач≥в), сум≥сне (що
Ї засобом емоц≥йного дружнього сп≥лкуванн¤ з партнерами) та публ≥чне (коли метою Ї вплив на
внутр≥шн≥й психолог≥чний стан ≥ншоњ, сторонньоњ людини, слухача). ƒл¤ кожного
типу музикуванн¤ ≥снуЇ св≥й специф≥чний репертуар. —учасне музичне житт¤, на
жаль, занадто переб≥льшуЇ роль публ≥чних (концертних) форм побутуванн¤ музики,
тод≥ ¤к ≥нтимне (усам≥тнене та сум≥сне) музикуванн¤ завжди важило незр≥вн¤нно
б≥льше дл¤ духовного розвитку, ≥нтелектуального вдосконаленн¤ та психоемоц≥онального здоров'¤ людини. ѕубл≥чне музикуванн¤ Ч
справа профес≥йних митц≥в, а усам≥тнене та сум≥сне музикуванн¤ мають
практикувати вс≥ люди Ч ≥ аматори, ≥ профес≥онали, бо то Ї справа
загальнолюдська (до реч≥, виключно людська).
—ила ≥
ц≥нн≥сть шопен≥вського репертуару пол¤гаЇ саме в т≥м,
що в≥н впливаЇ на читача глибше, н≥ж на слухача. “обто осв≥тчений
музикант-аматор в ситуац≥њ домашнього музикуванн¤ отримаЇ в≥д шопен≥вських твор≥в ще б≥льше, н≥ж публ≥ка в концертах
профес≥ональних виконавц≥в. Ќасамперед це стосуЇтьс¤ ћазурок, ѕрелюд≥й,
Ќоктюрн≥в, ¬альс≥в.
«а жанровим
складом у доробоку Ўопена
переважають камерн≥ фортеп≥анн≥ твори, значно менше п≥сень (дл¤ голосу з
фортеп≥ано) ≥ лише поодинок≥† опуси дл¤
≥нших ≥нструмент≥в ≥ ансамблей. Ѕ≥льшисть
нефортеп≥анних видань шопен≥вськоњ
музики Ї перекладенн¤ми та обробками (не авторськими та нав≥ть не
авторизованими).
ќкрему проблему становить виб≥р вар≥ант≥в
тексту серед на¤вних друкованих видань, де тексти одного ≥ того самого твору
р≥зн¤тьс¤. “реба знати, що текстолог≥¤ твор≥в Ўопена специф≥чна. ƒл¤ б≥льшост≥ автор≥в д≥Ї
текстолог≥чний принцип, зг≥дно
¤кому в≥рним вважатЇтьс¤ найп≥зн≥ший вар≥ант тексту ("останн¤ авторська вол¤"), вс≥ р≥зночитанн¤ звод¤ть до Їдиного канон≥зованого вар≥анту. ¬ текстолог≥њ творчост≥ Ўопена, навпаки, д≥Ї принцип р≥вноправност≥
вар≥ант≥в, бо Ўопен св≥домо п≥дписував до друку паралельно к≥лька р≥зних текст≥в
того ж самого твору. ≤снують
авторськ≥ полегшен≥ або мел≥зматично ускладнен≥ верс≥њ, що Ї однаково ц≥нними
й не виключають ≥снуванн¤ одне одного.
ќкр≥м
авторських вар≥ант≥в в нотн≥й л≥тератур≥ заф≥ксован≥ численн≥ редакц≥њ
твор≥в Ўопена. ѕри вибор≥ джерела тексту дл¤
виконанн¤ звертають увагу на приналежн≥сть†
редакц≥њ пр¤мим учн¤м Ўопена, представникам
польськоњ, французькоњ, н≥мецькоњ, рос≥йськоњ традиц≥њ, тим чи ≥ншим п≥ан≥стам-практикам
та вченим-музикознавц¤м. ќр≥Їнтуватис¤ в розмањтт≥ редакц≥й допомогаЇ
грунтовна статт¤ я. ћ≥льштейна
" истории изданий сочинений Ўопена".
„ималий внесок у досл≥дженн¤ й попул¤ризац≥ю музики Ўопена зроблено харк≥в´¤нами:
ун≥кальний дов≥дник з текстолог≥њ ≈тюд≥в Ўопена,
створили харк≥вськ≥ досл≥дники Ћюдв≥г ‘аненшт≥ль,
√алина —ладковська та ёл≥й ¬ахраньов. ƒо юв≥лейноњ зб≥рки, надрукованоњ у Ћьвов≥ до
190-р≥чч¤ композитора, ¤ка за задумом упор¤дника, видатного науковц¤ та громацького д≥¤ча, нин≥ пок≥йного яреми якуб¤ка
Ї грунтовною Уукрањнською книгою про ЎопенаФ, ув≥йшли три матер≥али харк≥вських автор≥в: статт¤
≤рини ѕольськоњ У‘ридерик Ўопен
та ансамблева культураФ, мо¤ статт¤ Ујкорд смерт≥ у ЎопенаФ
та б≥бл≥ограф≥чний покажчик шопенознавчоњ л≥тератури
украњнською та рос≥йською мовами (за хронолог≥Їю), вперше укладений
“ет¤ною Ѕахмет, сп≥вроб≥тницею ’арк≥вськоњ
м≥ськоњ спец≥ал≥зованоњ музично-театральноњ б≥бл≥отеки.
Ќадруковано у виданн≥:
’арк≥в'¤ни. Ц 2003. Ч є34. Ц 21-27 серпн¤. Ц —. 6.
√лавна¤
страница /Home| √остева¤
книга /Guestbook | Ѕиблиотека
/ Library |